Strijd en voetbal komen samen

Ietwat later dan afgesproken kwamen de dames aan op het mooie complex van AMVJ. Daar wachtte een loodzware delegatie bestaande uit Rodney, Patrick, Lex en Koen ze op om ze tot (snel) omkleden te manen, terwijl de laatste tactische besprekingen tussen de (hoge) heren plaats vond. Niet veel later bevond ook tegenstander Hillegom zich op ’t Loopveld en was het tijd dit heuse zes punten duel – want nummer 4 Hillegom tegen nummer 5 AMVJ – af te trappen onder leiding van Henk.

Vechtmachine

In een atypische 4-2-3-1 formatie traden de bordeauxrode strijders aan tegen het blauwwit van Hillegom. Deze formatie werd bewust gekozen door de coach om twee controlerende middenvelders te hebben die de defensie dienden te ontlasten. Met een fysieke tegenstander en een formatie waarbij de achterste zes spelers de taak hebben om de tegenstander te ontregelen ontstond al snel een vechtwedstrijd. Niet in de kwade zin van het woord, maar juist veel fysiek spel, veel gevechten om iedere meter en een gezonde dosis passie. Her en der leidde dit tot kleine kansen voor beide doelmonden, maar waren de doelvrouwen de baas in de openingsfase.

Na een slordige 20 minuten begon er echter een reeks aan fouten bij de dames van AMVJ. Een actie aan de linkerflank van de tegenpartij – onze rechterflank dus – mocht zo maar afgemaakt worden. Dit leidde tot een povere voorzet, maar er stonden liefst drie verdedigers van AMVJ naar elkaar te kijken, een keeper die niet handelde en gedurende de oorverdovende stille die plaats vond tijdens deze impasse, ging de spits er met de bal vandoor om de 0-1 binnen te schuiven.

Maar de vechtmachine herpakte zich. Hoewel de formatie even wennen was voor de dames, kregen Linde en Lisa de regie op het middenveld te pakken als controlerende middenvelders. Karin wist op de rechterflank een gouden driehoek met Agnes en Sterre te vormen, wat alsmaar meer tot kansen leidde. Achterin dirigeerde Fleur de boel en wist haar machtige sliding de gevaarlijke ballen er keurig uit te vissen. Na een korte drinkpauze vroeg Kaj instructies over hoe de spits uit te schakelen, die de coach maar wat gretig gaf en die ze vervolgens tot perfectie doorvoerde. Resultaat: spits van de tegenpartij de resterende 70 minuten in de broekzak bij de verdedigster van AMVJ. Dit verdiende een doelpunt.

En dit doelpunt kwam. In een briljante opwelling kreeg Agnes de bal van Karin aan de rechterflank toegespeeld. Karin positioneerde zichzelf centraal naast Jeltsje, maar de bal was nog ver weg. Agnes nam de bal echter dermate soepel aan dat haar directe tegenstander het bos in werd gestuurd. De versterking voor Hillegom kwam in de vorm van verdediger nummer twee, die werd uitgekapt door Agnes. Verdediger nummer 3 arriveerde te laat en zag een voorzet scherp richting randje 5-metergebied gaan. Daar sloeg totale paniek toe bij de defensie en in een grabbelton kwam de bal voor de voeten van Karin: 1-1.

Het betere voetbal

De tweede helft werd de boel omgegooid. Vechtvoetbal bracht de drie punten niet thuis, want de opponent was zeer fysiek. Omgeschakeld naar een 4-4-2 systeem vonden de dames zich opnieuw uit. Er werd naar hartenlust op los gecombineerd. Tine had inmiddels haar draai als centrale middenvelder gevonden en op de linkerflank begon de stoomlocomotief met eerst Anneberber en later Elaine op gang te komen. Maar de dirigent leidt het orkest, de schilder bepaalt hoe het schilderij komt uit te zien en generaal stuurt zijn of haar manschappen aan. En zonder enige twijfel was dit Linde bij de bordeauxrode brigade. Wat begon als een experiment, brengt de coach later nog de tactische-zet-van-het-jaar award. Als verdedigend middenvelder heeft Linde een natuurlijk

instinct voor de interceptie van de bal, waardoor Kaj en Fleur opeens een parttimefunctie op het veld kregen. Maar ook bij balbezit verdeelde ze het spel moeiteloos richting de flanken of bracht ze de aanvallers in stelling. Waar bij de meeste dames de omschakeling van aanval naar verdediging toch vele malen langzamer gaat dan andersom, leek Linde nog geen moment in te zitten over omschakelen.

AMVJ was de bovenliggende partij, maar beloonde zichzelf keer op keer niet. Uiteindelijk was de collectieve pressie op het doel van de opponent toch voldoende in de 72ste minuut. De doelvrouw kreeg de bal toegespeeld, maar onder druk van AMVJ wist Jeltsje haar de bal te ontfutselen. Een leeg doel was voor onze goalgetter geen probleem: 2-1. Prachtige aanvallen hadden tot de 3-1 of de 4-1 moeten leiden, maar dat was te veel gevraagd.

Een voor allen en allen voor een

De laatste tien minuten stopten het kansenfestijn en was het zaak voor AMVJ om de drie punten in eigen huis te houden. Het collectief stopte de tegenstander, Mel wist met haar uitkomen ook de diepe ballen onschadelijk te maken en in de stervende seconde van de wedstrijd keerde het geluk naar onze zijde door een Engeltje op de lat te plaatsen.

Een collectieve overwinning, prachtige acties van Agnes, een wervelstorm genaamd Karin en de Patrick Vieira van AMVJ, Linde, waren enkele hoogtepunten op deze warme dag. Met resultaat, want de dames staan inmiddels op plek 4. Op naar de laatste wedstrijd van het seizoen en de afscheidswedstrijd van de zachte G op de zondag.