Start van een zegereeks?

Nadat de nodige hoosbuien overgetrokken waren en de dames fris en fruitig bij de RAI verzamelden om een vervolg te geven aan de vorige week ingezette zegereeks, was er zowaar een autotekort. Goddank bracht held (en lokale BN’er) Lex redding en kon de reis richting HSV ingezet worden. Met 13 dames en een blessure bij één van deze dames, beloofde het nog een zwaar duel te worden.

Vuurwerk in het moeras

De wedstrijd begon iets later dan gepland en het veld werd bijna afgekeurd wegens omstandigheden die deden denken aan een moeras. Terwijl de muziek van de thuisploeg werd uitgezet en daardoor de polonaise-stemming voorbij was, was het tijd voor de eerste helft. De bordeauxrode brigade schoot uit de startblokken en vanaf minuut één ontstond een soort eenrichtingsverkeer. Karin (de Vries) vrat alles met huid en haar op wat haar poogde te beletten van aanvallen, Shirley dirigeerde haar defensie als een volleerd maestro, Karin (de Gooijer) stuurde haar directe tegenstander 3 keer het bos in binnen 5 minuten, en Kaj stond links-centraal-overal gepositioneerd en dreef de opponent tot wanhoop. Uiteindelijk was het niet de Sint of Piet die op de deur klopte, maar 11 dames hongerig naar een doelpunt. En de deur die de defensie van HSV heet, begaf het. Kaj besloot zelf een actie op te zetten en zocht de combinatie met Karin (de Gooijer). Hierna speelde zij nog een vrouwtje uit en vertrouwde ze op haar chocolade been. Dit ‘slechte’ been vond de lange hoek en zorgde voor de 0-1 na 10 minuten spelen. Maar de cavalerie denderde maar door: aanval na aanval kwam AMVJ voor het vijandige doel, maar het vizier stond niet op scherp. Sterre kwam nog wel het dichtste bij het tweede doelpunt in de buurt, maar haar inzet spatte op de lat uiteen – begeleid door ‘oooooooh’ van de technische staf.

De motor liep vast in het moeras

Waar het moeras totaal geen belemmering was voor de troepen die aangevoerd werden door de Amsterdams-Limburgse combinatie in de eerste helft, veranderde dit beeld in de 2e helft. Slordigheden, foute looppatronen, de matige laatste pass en een team wat duidelijk een versnelling lager speelde, zorgden ervoor dat de dominantie uit de eerste helft werd opgegeven. Hoewel de tegenpartij daardoor meer ruimte kreeg om te voetballen werd de angel uit iedere aanval gehad door de defensie van AMVJ. Fort Knox werd slechts één keer gebroken en toen trad de achterwacht, doelvrouw Melanie, op om onheil te voorkomen. Zo modderde deze wedstrijd – letterlijk en figuurlijk – voort en ging de 2e helft als een nachtkaars uit. Of zoals menig commentator en AMVJ-watcher zou zeggen: “zakelijk uitgespeeld!”

Kin omhoog en kijken naar de toekomst.

Met deze overwinning stijgen de dames weer een plekje op de ranglijst. Hierdoor probeerde de coach zijn grijns niet eens te onderdrukken en complimenteerde hij zijn team voor de aantrekkelijke eerste helft en het zakelijk binnen slepen van de drie punten in de tweede helft. Er liggen nog genoeg zaken die opgepikt zullen worden tijdens de training en de dames zijn er op gebrand om zich te blijven ontwikkelingen en punten binnen te halen. Vorige week beloofde Sterre de coach een doelpunt en scoorde ze, vandaag voorspelde Lex een doelpunt van Kaj en werd de matchwinner. Op de vraag of de coach nog een voorspelling had voor volgende week antwoordde hij glimlachend: “Lisa was vandaag nog dicht bij een goal op het einde van de wedstrijd. Het verbaast me niets als ze de bal volgende week erin legt.” Volgende week wacht de zware pot tegen de nummer twee, maar deze dames zijn er klaar voor!

Koen Durlinger