Parijs, Zunderdorp, Kwakoe en klompen

Het rouwende Parijs was vandaag ook in het landelijk rustieke maar winderig regenachtige Zunderdorp op de thuisbasis van H(et) B(egon) O(p) K(lompen nadrukkelijk aanwezig. Want in de knusse ontvangstruimte van de thuisploeg met de toepasselijke naam “ het Klompenhok “ bleken tijdens het puike welkom door onder andere de ook al kersverse voorzitter Rikus de Lange, de helse gruwelen die Parijs door de waanzin van een stel idioten hadden geteisterd, een onontkoombaar gespreksthema.
Het was wellicht geen toeval dat de wedstrijd tussen HBOK en AMVJ – overigens zeer voortreffelijk – geleid zou gaan worden door de heer Benlamkadden. Met deze, naar zeggen aan ons land en onze cultuur aangepaste en in volle vrijheid levende “moslim naar eer en geweten” deelde ik diens zorg voor het welzijn van zijn kinderen en kleinkinderen.
Het steeds dichterbijkomende IS geweld en de door minder begaafde politici aangejaagde angstgedreven, alles over één kam scherende en aanzwellende agressiviteitgolf tegen Islam gelovigen, maakt het zicht op een vreedzame samenleving troebeler dan troebel.
Ook in ons zo tolerant ogende landje, waar men zich nu gelukkig nog tot in de tweede Kamer aan toe oprecht druk kan maken over zoiets onbenulligs als het Zwarte Piet vraagstuk; of over het dreigende teloor gaan van de fluwelen revolutie van JC (Jonk en Cruijff) bij ons aller Jeweetwel.
Maar waar de tendensen van groeiende onverdraagzaamheid voor een oplettende geest toch ook onmiskenbaar waarneembaar zijn. Wij hoopten beiden op het wonder dat de zeer,zeer vele welwillende mensen van welk geloof, ras of afkomst “het nu (of binnenkort) genoeg zullen vinden”; en hun positieve energie zo zullen bundelen dat daardoor alle vormen van extremisme van deze toch unieke aardbol weggevaagd worden.
IJdele hoop, illusie? Ik hoop en verwacht van harte van niet.
Het was dat er ook nog een aantrekkelijk ogend potje voetbal op het programma stond, anders was dit voorspel al voldoende energetische voeding voor deze hele zaterdag geweest.
En aardig werd het zeker op het knollig hobbelige en windvlagen geteisterde hoofdveld van HBOK.
Want hoewel het Wit/groene team van coach Wessel Colijn een nog beroerder start van de competitie had dan de Bordeauxrode Schakelboys, was er de laatste tijd ook bij hen sprake van een behoorlijke punten revival. Slechts zes punten scheidden beide ploegen aan het begin van de match, zodat er voor allebei veel te winnen maar ook dito te verliezen was.
Zoals elk seizoen weer, ook vandaag geen makkie voor AMVJ, dat moest zien om de zeperd tegen AFC van vorige week niet nog een keertje dunnetjes over te doen.
En aan HBOK de opdracht om de puntenmarge met de tegenstander te halveren om zich zo tegen de subtop aan te kunnen schurken.
In de eerste helft leverde die inzet een druistig duel op met zeer wisselende kansen. HBOK vanuit meer verdedigende stellingen opererend met verre trappen op de snelle spitsen; en AMVJ het gewoontegetrouw zoekend in hoge druk zetten en verzorgd combinatiespel. Dat laatste bleek geen sinecure want wind en hobbelmat waren daarvoor herhaaldelijk een te obstinate sta in de weg.
Het vaak nukkige gedrag van de bal speelde een grote rol en daardoor kwamen er wederzijds onverwachte kansen om de score te openen.
HBOK was er een paar keer heel dicht bij maar Levien Rocha had vandaag in het AMVJ doel een topdag en pareerde met verve een paar opgelegde kansen voor de thuisploeg. Tussendoor liet Eén zich ook bepaald niet onbetuigd en teisterde meermalen het stalen houtwerk boven de boomlange goalie van de gastheren; of liet ook deze doelman wonderen verrichten door “zekerheidjes” te missen.
Een pittige partij stond dus bij rust nog dubbelblank, terwijl het ook zomaar 3-3 of hoger gelijk had kunnen staan.
Het pleit van deze voortgezet sportieve en zoals gezegd prima professioneel geleide pot werd echter direct na rust in feite al beslecht.
Imke van Moorselaar schatte een strak gesneden steekpass van Jeroen Halsema zo perfect in dat hij alle verdedigers inclusief de keeper van het nog wat dromerige HBOK te snel en te slim af was. (0-1)
Vanaf deze instant opsteker groeide het zelfvertrouwen van Bordeauxrood met de minuut tot hogere echelons en ook de spelkwaliteit gierde omhoog tot de van oudsher zo vertrouwde kwaliteit.
De thuisploeg stond er een beetje bij en keek ernaar en kwam nauwelijks meer dicht in de buurt van het vijandelijk doel.
AMVJ daarentegen dicteerde het tweede bedrijf en schiep zich een handvol echte kansen; met lekker voetbal wel te verstaan.
Uit één van de werkelijk geoliede aanvallen mocht de inmiddels ingewisselde Bram Kwakoe Owusu zijn blessureperiode definitief en ouderwets strak beheerst doeltreffend afsluiten. (0-2).
En niet lang voor tijd liet diezelfde Bram zien dat hij het gevoel voor de goal nog helemaal eigen is.
Geheel op eigenhoutje dolde hij de ganse defensie van de thuisploeg en schoof tenslotte de 0-3 haast achteloos door een woud van benen in het Zunderdorpse netje.
Met drie verdiende punten in de tas werd een vooral in de tweede helft zeker gestelde zege nog enige tijd na afloop in de gastvrije omgeving van het HBOK honk nagenoten. Met in de tas van Chris Boer ook nog de twee klompen die elke tegenstander van deze prettige tegenstander als symbool van sympathiek sportmanship cadeau krijgt.
De door coach Schakel terecht aangewezen man of the match hoefde er tot zijn geluk niet lopend op naar huis.
Proficiat mannen, lekker gebald en benieuwd waar dat vanavond en vannacht weer allemaal toe leidt op de groepsapp…….Proost in ieder geval vast van