Is de weg omhoog definitief ingeslagen?

Zaterdag 26 november
AMVJ ZAT VR1 – RODA ZAT VR3 2-0
Is de weg omhoog definitief ingeslagen ?

Nou, dat moeten we even afwachten, maar het begint er wel op te lijken. Nu was het al zo niet beroerd, het zat enkel een beetje tegen. Twee goede potjes tegen Arsenal en Tos Actief gingen verloren, ondanks prima (midden)veldspel, niet scoren/kansen creëren bleek de Achilleshiel.

Om in trainersjargon/van Gaaltaal te blijven, je hebt de mogelijkheid tot een kans, dan moet de eindpass/voorzet wel goed zijn. Het is wat, een mond vol, ik sta/loop niet voor niets al 40 jaar op/langs de velden.

Zodoende toverde Coach Bas een konijn uit de hoge hoed. Strikte, hebben jullie het woordgrapje? Fedde Krijger als assistent en Spitsentrainer. In de ijzige kou leverde dat een 9-klapper op tegen VVA/Spartaan. Afgelopen Zaterdag stond RODA 3 op het programma.

Dat is een ander verhaal, met diverse RODA teams zijn al menigmaal pittige robbertjes uitgevochten. Enigszins versterkt, dat mag, kwam RODA niet naar Het Loopveld om de puntjes zomaar in te leveren. AMVJ mocht zich gelukkig prijzen met Keeper Elke.

20 minuten ging het gelijk op, daarna kreeg AMVJ de overhand. Dat resulteerde in diverse corners, die door Kaj keurig voor het doel werden getrapt. Een corner is een mogelijkheid tot een kans, dan moet je er wel wat mee doen. Het rendement was niet hoog. Totdat Jeltsje, in haar kracht, een beetje beuken, oorlog maken, voor de RODA verdedigers opdook, de 1-0 binnentikte. Bas uit zijn dak, daar hebben we nu juist zo hard op getraind!

Even een klein mopje van mijn onvolprezen Ome Bertus. Feijenoord won als 1e Nederlandse Club de Europa Cup 1. Daarna nam AJAX het stokje over. Willem van Hanegem, een fantastische speler van Feijenoord en Oranje, kwam destijds aan op Amsterdam CS. Kende de weg niet, en vraagt aan een Amsterdammer; hallo Mijnheer, hoe kom ik in het AJAX-stadion? Trainen Jongen, goed je best doen.

We gingen lekker door, speelden met lef. Middenvelder Ingrid stoomde regelmatig op, kwam een beentje tekort om een goal te maken. Rechts, kappen, links, ik hoorde Hugo Walker, kijken of ze nog een schot heeft? Net niet.

De 2-0 lag voor het grijpen, zou die er ook komen? Een ietwat onoverzichtelijke situatie voor het RODA doel, de bal verdween in het net, maar hoe? Uiteindelijk kreeg Cindy de assist en Fien de goal in het wedstrijdarchief van Bas toegewezen.

2-0 voor, dat lijkt comfortabel, maar tegen RODA weet je het nooit. Zij stuurden hun beste speelster, rechtsback in de 1e helft, na de rust naar het front, die kon wel voetballen. Dan moet je aan de bak, fel verdedigen. Kneep die Meid er tussenuit, daar gaat ze, daar gaat ze, en dan weet je, ziet het aankomen, daar komt ze, ik heb haar al eerder geroemd, Fleur, met een fantastische tackle, Meidenvoetbal in optima forma.

De 2e helft was qua voetbal een stuk minder dan de 1e. Het was knokken geblazen, na afloop was Bas daar apetrots op. We hebben de duels gewonnen, ons niet de kaas van het brood laten eten. Het kan nog een stuk beter, gaan we hard aan werken.

Tikt Elke godzijdank een gevaarlijke bal over de lat. Nog een doelpoging van RODA, leek heel lastig, maar dat was niet zo. Maakt zij er een zweef/showduik van. Voor de oudere voetbalvolgers onder ons, noemden wij dit een Rodney de Vosje.

Man of the Match, Eliane, technisch begaafd, maar ook zo fragiel. En dan, voor het Team, toch effe nog die venijnige tackle. Dat doet ze anders nooit! Ben ik toch bezig, een pluim voor Pauracetamol Caris, wat een Krijger.

Meiden, a.s. Woensdag, een inhaalwedstrijd tegen JOS/WGM. Zal niet makkelijk worden, maar ik ben er. Gaan jullie je best doen/alles uit de kast halen? Krijg je als een beloning weer een Ome Bertus grap, ik heb er nog voldoende.

Steef