Grote passen, snel thuis (met beker)

Na de klinkende overwinning in de eerste bekerwedstrijd van het seizoen konden de dames van AMVJ vandaag een grote stap zetten naar de volgende ronde. Immers, met twee overwinningen uit twee wedstrijden komt de eerste plek in de poule wel erg dichtbij. Daarvoor moesten de dames op bezoek bij De Meer.

Na motiverende woorden van de coaches – waarvan er eentje klonk alsof ie een heel pak shag op had gerookt de avond ervoor – waren de dames gebrand op de drie punten.

Druk naar voren

De start van het duel was groots en spectaculair. Na een paar minuten spelen wist Lotte al het zestienmetergebied in te sluipen, maar de bal werd bovenop de lat gedeponeerd. De toon was in ieder geval gezet.

De bordeauxrode brigade vond zijn weg alsmaar vaker naar voren. Maar nog belangrijker: bij balverlies werd er massaal druk gezet, waardoor vrijwel de gehele eerste 45 minuten zich afspeelden op de helft van De Meer. Op de flanken stoomden Leonie en Kaj regelmatig op, terwijl het tempo van de wedstrijd werd gedicteerd door het duo op het middenveld: Ingrid en Ruth. En halverwege de tweede helft – uiteraard nadat al de nodige portie kansen om zeep was geholpen – wisten de dames zichzelf te belonen. Op ongeveer 30 meter van het doel wist Ingrid de bal keurig in te slingeren en Jeltsje liep perfect in. Ze wurmde zich voor haar man en rondde koelbloedig af: 0-1, coachende duo en meegereisde fan(s) in extase.

De euforie werd echter bijna vernietigd toen de tegenpartij aan het einde van de eerste helft zichzelf hervond. Een snelle uitbraak volgde en een hard en hoog schot vloog richting doel. Het schot was goed. Mel was beter. Voorsprong gered en veilig aan de thee.

Het breekmoment

In de rust zagen de meiden het al: de tegenstander had meer wissels. Hierdoor waren we wat frisser en zou het nogal eens pittig kunnen worden na de thee. Daarbij kwam dat er kleine blessures waren in het team. Oplossing: Kaj werd onze eigen Dirk Kuyt en speelde op vrijwel iedere positie op het middenveld en voorin.

Hoewel AMVJ de controle hield aan het begin van de tweede helft, verslapte de druk wat en kreeg De Meer ruimte om te voetballen. Dit bracht een verhoogde druk op de eigen verdediging. Maar de koelheid van Claudia gecombineerd met het anticiperende vermogen van Linde ontlastte onze doelvrouw aanzienlijk. Maar De Meer werd sterker en het bekende breekmoment kwam eraan. En juist toen werd en hands gemaakt. Penalty tegen en opeens lag er ellende in het verschiet.

De penalty werd á la Seedorf overgeschoten en toen ging er een knop om. De cavalerie kwam opdraven en AMVJ nam het initiatief. Vijf minuten na de penalty stak Ingrid een keurige bal dwars door de defensie. Lotte verschalkte de defensie op snelheid en bleef kalm oog in oog met de doelvrouw. 0-2 en totale controle over de wedstrijd. De tegenpartij kwam er niet meer aan te pas, de meiden zetten een grote pas naar de volgende ronde van de beker.

Voorwaarts

De blije coaches stonden na te genieten, maar zagen natuurlijk verbeterpunten. “Meer rust aan de bal is nodig” sprak Jaime. “Felheid en conditie kunnen beter” mopperde Koen. Maar de glimlach kon niet onderdrukt worden en trotsheid overheerste.