F2 flitsend uit tweede winterstop

Het leek wel tweede winterstop voor AMVJ F2. Na de echte winterstop was de ploeg nog maar één keer in actie gekomen en dat was in januari. Toen onze jongens gisteren na vijf weken weer mochten aantreden heerste er daarom enige vrees over de vorm en concentratie. AMVJ had twee gelukjes. Ten eerste was de tegenstander, RKDES, de nummer laatst van de competitie is en ten tweede waren onze jongens daarvan niet op te hoogte, dus geen kans op onderschatting. Desondanks moeten zelfs coaches Emiel en Dick verbaast zijn geweest over de felheid waarmee AMVJ aan de wedstrijd begon. Vanaf de aftrap was het samenspel uitmuntend, werden de ruimtes gezocht en gevonden en de duels gewonnen.

AMVJ speelde met een hangende laatste man, die rond het eigen strafschopgebied bleef ook als AMVJ zelf aanviel. Of het nu een tactische afspraak was of eigen inzicht van de spelers; het werkte als een trein. Bij balverlies stuitte RKDES keer op keer op de wisselende voorstopper van AMVJ die vervolgens goed de zijkanten opzocht, hierdoor was AMVJ razendsnel in de omschakeling. Amstel heerste aan de linkerflank en Sem aan de rechter, maar eigenlijk werd geen enkele speler overgeslagen bij de counters van AMVJ. In het doel kreeg Jip. T. niet heel veel te doen, maar stond er als het nodig was en straalde de rust uit die je verwacht van een keeper en captain.

De collectieve inzet betaalde zich al snel uit in een voorsprong. De uitmuntend spelende Jip O. opende de score na een eigen actie. De eerste van wat later een zuivere hattrick zou worden. Als snel bleek dat het geen spannends pot zou worden. Het enige antwoord van RKDES op de snelle en gecoördineerde aanvallen van AMVJ was fysiek spel, vaak fair, maar soms ook in de vorm van overtredingen. Na een fraaie treffer van Thom ging AMVJ de rust in met 4-0. Er waren meer kansen maar zoals je vaak ziet bij een ruime voorsprong gaan spelers sneller voor eigen belang als de ploeg ruim voor staat.

In de tweede helft wist AMVJ het hoge niveau van de eerste helft vast te houden. De druk op de verdediging van RKDES nam nauwelijks af, maar om een monsterscore te voorkomen kwam de ploeg uit Kudelstaart er zelf nog maar zelden uit. Desondanks moest keeper Jip. O. nog twee reddingen verrichten om de nul te houden, daarmee zijn uitverkiezing tot man of the match nog een. AMVJ scoorde in de tweede helft nog drie keer, Sem 1x en Duco 2x. Eind uitslag 7-0 De eerste treffer van Duco was er een uit het boekje waarbij de bal via Amstel en Thom bij Raúl belande, die tussen tig RKDES verdedigers de achterlijn haalde en de bal wist voor brengen, waar Duco met perfecte timing de bal tegen het net werkte.

Het speelplezier straalde er gisteren vanaf. Na de treffer van Thom vandaag, hebben nu alle F2’tjes een keer gescoord dit seizoen, dat zegt ook wat. De jongens gunnen elkaar het succes. Met deze mentaliteit moet het mogelijk zijn om volgende week ook koploper Ouderkerk F6 in eigen huis opzij te zetten.