F1 start seizoen met zevenknaller

‘Jullie zijn te laag ingedeeld’ was vanochtend na tien minuten de conclusie van de aanhang van onze tegenstander, de F7 AFC IJburg. Het valt inderdaad op dat onze jongens het enige F1 team zijn in hun competitie tussen een hoop F7, F8 en zelfs twee double digit teams. Aan de andere kant heeft AMVJ ook maar vier F-teams tegenover bijvoorbeeld de dertien F teams van IJburg. Bovendien hebben we met Vince en Mats twee kersverse clubvoetballers in ons midden. Dat je het er niet aan af ziet is niet ons probleem.

Door keiharde leeftijdsgrenzen van de KNVB is het uitstekend op elkaar ingespeelde F2 team van vorig jaar uit elkaar gevallen. Duco, Joep, Jip T., Jelle en Raúl bleven over. Hetzelfde geldt voor de F1 waar Quinten, Oscar en David afscheid hebben genomen van hun oudere teamgenoten van vorig seizoen. De twee nieuwelingen maken het F2 compleet. De makkelijke oefenwedstrijd vorig weekend tegen onze eigen F3 (5-2) liet een gedreven team zien met voldoende individuele klasse. Terreinen waarop het trainerskoppel Dick en Maurice nog mooie uitdagingen hebben liggen zijn het spelinzicht en het positiespel van onze jongens.

De wedstrijd tegen IJburg was nauwelijks de gelegenheid om aan de genoemde leerpuntjes te werken. Zowel fysiek als speltechnisch waren onze jongens een paar maatjes te groot voor de tegenstander. Met name Oscar torende een kop uit boven alles wat wit droeg. Slechts een enkele IJburgse aanvaller waagde het de strijd met hem aan te gaan en vrijwel altijd vergeefs. Op het middenveld probeerde Vince het veld breed te houden, maar zoals vaak aan het begin van het seizoen is de neiging om dicht op elkaar te plakken erg groot. Ook in die kleine ruimte was AMVJ heer en meester. Het was wachten op de eerste AMVJ treffer van het seizoen en die kwam na zo’n 7 minuten op het conto van Duco. Even later was het de opkomende Oscar die de keeper passeerde en na dat Raúl een korte blessure behandeling had ondergaan vond hij het wel eens tijd voor zijn eerste. Nog voor de rust zorgde, de met veel zelfvertrouwen spelende, Duco voor de 0-4. Spannend zou het niet meer worden.

In de tweede helft was IJburg gebroken en kreeg AMJV de kans om op de helft van de tegenstander te verdedigen. We kregen wat mooie combinaties te zien waarbij Mats en schoolvriend Vince elkaar makkelijk vonden en een aantal mooie dribbelacties van met name Jip T. en de onwaarschijnlijk balvaste Jelle. Joep, die in de afgelopen voorjaarscompetitie de smaak van het scoren al flink te pakken had, liep in op een corner en bracht IJburg verder in de penarie: 0-5, Na twee afstandschoten van Raúl die beiden doel troffen, de tweede van een indrukwekkende 25 meter, besloot de IJburg als noodgreep van keeper te wisselen. Een ingreep die voorkwam dat de monsterscore verder kon worden opgevoerd. AMVJ kwam dichtbij, maar scoorde niet meer. Waar Quinten in de eerste helft weinig te doen had gehad in het doel van AMVJ moest David in de tweede helft een paar keer handelend optreden, zoals ze dat zeggen langs de lijn. Hij deed dat uitstekend en hield, ondanks enig concentratieverlies van de verdediging, de nul voor AMVJ. De komende weken zullen uitwijzen of onze jongens inderdaad te laag zijn ingedeeld of dat de F7 van IJburg wellicht te hoog is ingedeeld.