Eén nog wat duister uit de startblokken

Na een bloedheet en qua opkomst door het Lowlands virus danig geinfecteerd,zeer mager opstapje tijdens het -overigens door gelukkig weer herstelde Mathijs en kornuiten prettig georganiseerde Kampioenschap van Amsterdam- wachtte de vorig seizoen zo succesvolle Mauricemeute een eerste test in een bekerpotje tegen het Oosters getinte Nieuw West.
Coach Maurice voorvoelde blijkbaar dat,zoals al jaren naar Bordeauxrood gebruik,de seizoenstart niet om over naar huis te schrijven zou zijn,want hij gebruikte een incentive van zijn baas om een lang weekend in Zuid-Afrika de restanten van een vervlogen WK te gaan bezichtigen.

Daarom mocht ondergetekende de door Maurice achtegelaten opstelling voorlezen en de boys herinneren aan de dierbare uitspraken die zij elkaar op de meest recente trainingavond vol vertrouwen in een nieuwe puntenjacht hadden toegevoegd.

En toen begon het bekerfeest…Aanvangstijdstip van de wedstrijd was, al niet darkproof, door de KNVB op half acht gesteld, maar de tegenstander gooide er nog een forse schep bovenop door a) behoorlijk laat compleet te arriveren b)lang te doen over omkleden en technische besprekingen; tenslotte tot bijna acht uur nodig te hebben voor het naar behoren ingevuld krijgen van het digitale wedstrijdformulier.
Gevolg: een keurig gedisciplineerd en tijdig te velde warming uppend Eén kreeg een met vroegtijdige, spierstijvende en motivatieslopende cooling down te maken.
En dat was na een reeds schemerend beginsignaal door een nog jeugdige maar conservatief regelprincipiële scheids, behoorlijk te merken. Laten we, zonder tot een uitvoerige analyse te besluiten, maar zeggen dat het (samen)spel dit openingspotje ook nog wat schemerig was. Want met het vorderen van de invallende duisternis werd de zijlijn nog niet erg zonneklaar gemaakt, waartoe deze door de entree van een paar nieuwe krachten in ieder geval nog breder geworden Bordeauxrode selectie echt in staat is.
Wel werd weer eens spreekwoordelijk bewezen, dat alle begin ondanks alle mooie voornemens, lastig kan zijn. Ook was aan de verhit hijgende koppies van meerdere spelers duidelijk dat aan het handelsmerk van vorig seizoen:"conditioneel kunnen blijven doorjagen op de opponent", nog wel de nodige zorg moet worden besteed. Gelukkig kon de scheids na minuut of vijentwintig in het tweede bedrijf zijn eigen stopwatch niet meer checken en besloot hij, onder overigens hevig protest van een tegenstander,die nu blijkbaar alle tijd van de duistere wereld had, defintief het licht onder de partij uit te blazen.
Toen stond er 1-0 voor Eén op het bord, maar dat werd minder belangrijk geacht. Wat bleef was het importantere inzicht dat de volgende tryout (a.s zaterdag in Weesp)nieuwe kansen biedt om betere puntjes op de i van de individuele maar vooral de teamprestatie te zetten; Deze tweede bekerwedstrijd speelt zich overigens midden op de dag af, (14.00 uur) zodat er in ieder geval wat beter zicht komt op de ware potenties van team. Beter dan bij deze in alle opzichten nog wat duistere aftrap op het overigens weer biljartlaken groene Loopveld.