Drie maal is ……in de tas!

Ik hoor iedereen bij het zien van de kop boven deze impressie al denken: “wat nou ”….inde tas”?
Drie maal is toch echt nog “scheepsrecht”.
Klopt! Maar aangezien uit onderzoek niet geheel duidelijk is geworden waar dit gezegde vandaan komt en er vele gissingen aan verklaringen en theorietjes ten grondslag liggen, heb ik ervoor gekozen om en mix te maken met een bij voetbal nogal eens gebezigd gezegde: over “naar huis gaan met …punt(en) in de tas”.
Slaat natuurlijk als K..op Dirk, maar door dichtbij het voetbalhuis te blijven, hoeft de lezer niet bang te zijn dat er nu een exposé volgt over de mogelijke verklaringen van het bijvoorbeeld in religieuze kringen heiligverklaarde getal 3.
En ook in oude rechtspraak en op antieke schepen had “drie” een bijzondere betekenis.
Wie kent er bv. niet het melodramatische lied van de Havenzangers, waarin Ketelbinkie tijdens zijn allereerste reis het dekschrobben met het eeuwige verwisselde en wiens stoffelijk overschot met een “1,2,3 in Godsnaam” aan de golven werd toevertrouwd.?
Hoe dan ook en van waar dan ook afkomstig, zeker is dat het getal in vele contreien een symbolische waarde heeft gekend en nog steeds heeft.
Of het ook voor Bordeauxrood deze competitie het geval zal zijn valt nog te bezien. Echter als tot nu toe de voortekenen niet bedriegen zou het best eens kunnen dat aan het eind van de rit moet worden vastgesteld, “dat ook voor de Kumar Kids alle goede dingen inderdaad in drieën bestaan”
Want in deze nog jonge competitie valt er al het nodige met “drie” te beleven.
Paar voorbeelden.
• Tijdens de 6e pot tegen het bepaald niet misselijke en bepaald wel als Angstgegner te bestempelen OSV, op het Loopveld moest ik voor de derde maal uit een kapotgeknapt stoeltje worden gewurmd.
Niet dat uw chroniqueur uit euforisch enthousiasme dan wel mega ontstemd over het vertoonde spel van AMVJ onheus heftig of heel erg onvoorzichtig met het al wrakke plastic meubelstuk omsprong (wat mij bij twee vorige, en liever niet te herhalen, gelegenheden wel overkwam).
Nee, hij wilde persé blijkbaar vriend en vijand nog van zijn fitheid en souplesse overtuigen door zittend een bal te willen onderscheppen die -en ik vermoed opzet in het spel!- zeer onzorgvuldig door van een der thuisploegdefensieven over de lijn werd geknald. Bijkomend resultaat: mallotig gezicht en drie zere vingers.
• Omdat door KNMI voor de derde dag nog behoorlijke neerslag en gure wind was voorspeld, had ik drie voorzorgen genomen (paraplu, winterjas en een wolletje).
De weergoden beschikten anders en hielden het drie helften (ook de bierpot na afloop van de pot kon buiten) lekker zonnig en lekker droog.
• Bordeauxrood slaagde voor de derde keer in twee keer drie wedstrijden in om van een opgelopen achterstand terug te komen. Na de escapes tegen Buitenveldert en helemaal tegen OFC voerden de boys ook deze middag weer zo’n toer op. (zie hierna)
• Voor de eerste keer kon de Bordeauxrode zijlijn genieten van een heuse “drie-truc”
Spits Luc Hofstra gedroeg zich deze middag als een koele killer door drie keer een treffer uit de hoge hoed te toveren. (Zie ook hierna)
• Door (ietwat geflatteerd) maar dikverdiend met drie doelpunten verschil te winnen van de stoere mannenploeg van de aimabele coach Ron van der Velde heeft Bordeauxrood het toch iets bedenkelijke 0 – doelsaldo weten op te vijzelen tot drie plus.
• De scheids van dienst van deze stevige maar uiteindelijk faire pot, de heer Nefkens uit het Utrechtse verdient van alle aanwezigen drie hoeraatjes voor zijn soepele leiderschap. (bij dezen)
• Dat na afloop bij de thuisploeg het aantal kannen bier in ijltempo een meervoud van drie haalde, tekende de opluchting bij de ploeg dat er eindelijk een keer royaal was uitgehaald en na een 1-2 (=3!) achterstand ook eindelijk een beetje zichtbaar werd gemaakt waartoe dit team werkelijk in staat is.
• De drie scorende teammaatjes, Lucas (zie boven), Roppa Meerhoff en René Boer zijn hierbij uitgeroepen tot “men of the match”.
• Met nu drie maal winst en 11 punten in de tas, een gedeelde derde plaats op de lijst en een groeiend besef van teamspirit is het beslist niet ondenkbaar dat in drie periodes meegestreden kan worden om een drievoudig mooi resultaat: een periodetitel, een promotie of zelfs niet zoals nu nummer drie blijven, maar…… (we zullen het zien en beleven)

Voldoende bewijs van de voetbalsymbolieke waarde rond het getal 3? Maakt niet uit.
De wedstrijd zelf was een lekker potje stevig voetbal onder de reeds hierboven beapplaudisseerde leiding.
Eén was de eerste helft nog niet zo op dreef, maar kwam wel op voorsprong door een mooie intikker van Lucas. Nog voor rust werd dat voordeel al weer tenietgedaan door de bacil van verdedigingsloosheid. (Rust 1-1).
Een bekend doemscenario dreigde toen de tegenstander kort na de thee ongehinderd voorsprong kon nemen. (1-2; beide keren was OSV-er Nicky Roele de beul).

Niet naar het zin van Roppa Meerhoff, die na een fraaie driepass -aanval meteen daarop weer gelijk maakte.
Daarna was het spreekwoordelijk nog driemaal in de tas (Sorry ik weet van geen ophouden meer)
3-2 Lucas, 4-2 René en het slotakkoord 5-2 door alweer Lucas. Allemaal na lekkere aanvallen over de vleugel (!!)
Kortom: “Bordeauxrood driewerf boppe” deze middag op de vlekkeloos en kurkdroge bespeelbare Grasmat op het Loopveld.
Moge er nog veel van dit soort heugelijke potjes volgen

Dirk, drie-eenheid van
Chroniqueur, Mopperpot en Stoeltjeskiller