De Weespermop: “da’s andere koek”

Wees gerust, lezer van deze impressie: hierna volgt geen doorwrocht artikel met grappen over Weesp en de Weesper: de naam voor de inwoner van dit sinds 2022 tot Mokum behorende Stadsgebied.

Nou lijken mij de inwoners ook niet direct kekke bedenkers van grappen en grollen over zichzelf en hun omgeving, want anders was er ooit wel een boekje over verschenen of een podcast over dit fenomeen geproduceerd.

Ik heb ze zo gauw niet kunnen vinden (maar zal bewijs van het tegendeel gaarne vernemen).

Want ook al was het wel zo, het zou mij niet in de verleiding hebben gebracht om met de tegenstander van Bordeauxrood van vanmiddag: de FC Weesp, de draak te steken.

Ze hebben het al moeilijk zat in deze competitie en bovendien is het een aardig team met een nog aardiger coach: de goede Ron van de Velde.

Ik vond dat ze vergelijking met hun thuiswedstrijd, toen AMVJ in beestenweer geen strobreed in de weg werd gelegd, in positieve zin een stuk zijn gegroeid.

Het was ook lekker om te horen dat Ron ook volgend jaar trainer blijft van de club. Kan deze ervaren coach in een “rustiger” omgeving dan de nogal hectische derde klasse B verder gaan bouwen aan een hecht team.

Maar goed: voordat we iets over de match zelf vertellen eerst nog even terug naar de door mij bedoelde andere Weespermop, die wel de voorpagina’s van vele kookboeken haalt: het beroemde koekje van die naam dat ooit ergens in de spelonken van Weesper bakkerijen geboren werd.

Beschouw deze impressie dus als een ode aan dit baksel (en aan alle andere beroemde koekjes in binnen- en buitenland). En over andere soort moppen doen we er verder het zwijgen toe.

Want hoewel de competitiekoek bijna volledig is geconsumeerd, blijft de uitkomst voor Bordeauxrood nog best een beetje spannend. Gelukkig hoeft er na vorige week niet meer naar onder gekeken te worden.

Maar door de laatste drie potjes de tegenstanders allemaal een “keekie” te bezorgen zou een nacompetitieplek voor promotie toch nog andere koek zijn. Want na een paar misbaksels van partijen achter elkaar was de kans op plaatsing voor dit lekkere toetje toch behoorlijk verminderd.

FC Weesp, de eerste van het trio, leek een te nemen horde te zijn, gezien de uitwedstrijd en het schamele puntenaantal dat dit team in de tas kon stoppen dit seizoen.

Behalve wie zich nog herinnert hoe het vorige seizoen de toen ook al laagvliegende opponent AMVJ onbarmhartig een koekje van eigen deeg gaf door ze met een 3-0 nederlaag in de richting van de nacompetitie te sturen. Om elkaar uiteindelijk in een klasse lager weer te treffen.

Dat perspectief zat er vandaag niet meer in, maar toch….. Want de FC begon best aardig en enthousiast aan de door senior scheids Hovinga vlekkeloos geleide pot.

Maar de thuisploeg – met Vince Vlasman als prima debutant naast aanvoerder Burak Sitil geposteerd – gaf na een weer wat mak begin aan dat er vandaag geen “lieverkoekjes gebakken zouden worden”.

AMVJ schiep zich, in tegenstelling tot de gasten die toch te weinig doelgericht opereerden, wel een heel stel kansen. Daar werden er medio eerste helft snel achter elkaar twee van benut. Max Krake (1-0) en na een fraaie vrijeschop variant een even fraaie treffer van captain Sitil himself (2-0).

Daarmee brak ook de rust aan en verzuimde de thuisploeg eigenlijk al voor de limonade het pleit te beslechten.

De tweede helft werd er door Bordeauxrood vrij soepel gefreewheeld en liep het in een periode van twee minuten door doelpunten van Silver Touw, na een imposante rush (3-0), en Dion Reuvekamp, op snelheid en gedegen afronding (4-0), door naar de zekerheid van drie punten.

Dacht men blijkbaar, maar dat bleek pure lariekoek, want het inbrengen van wissels en, evenals vorige week, een houding van “laat maar waaien” had tot gevolg dat Weesp toch beloning kreeg voor het manmoedig op de aanval gaan spelen. Het scoorde in de laatste minuten twee keer, maar daarmee was ook voor hen de koek op.

Eindstand 4-2 en dus was de eerste horde van het drieluik aan finales, zij het met een niet geheel bevredigend “koek en ei” gevoel aan het slot, desalniettemin genomen.

En dus konden spelers en coaches in het zonnetje gezeten lekker genieten van het gebak (en de drank) waarop de jarige assistent Lionel Grootfaam de ploeg trakteerde.

Hopelijk een mooie opmaat voor de altijd lastige horde volgende week als Buitenveldert op hun eigen veld Bordeauxrood het vuur meer aan de schenen zal leggen dan vanmiddag het sympathieke Weesp.

Weet coach Kumar en verwacht ook