de historie herhaalt zich toch nog….

Heel lang geleden, in de tijd dat mijn lijf en leden nog redelijk in staat waren een heel potje te linksbacken slaagde AMVJ er eens in om in de bekercompetitie een rondje verder te komen(er waren toen geloof ik nog geen poules).
In mijn geheugen staat nog gegrift dat eind zestiger- begin zeveniger jaren ons toenmalig “topteam” van AMVJ doordrong tot het hoofdveld van het toen ook al roemruchte en keigoede IJselmeervogels. Zo hadden zij een topspits Jaan de Graaf genaamd, die later nog tot de profcontreien doordrong. Wellicht dat de oudere garde waartoe ik mij hedentendage onvermijdelijk ook moet rekenen die naam nog iets zegt, maar zo lang geleden was het wel dat AMVJ beker furore schreef. Want als bescheiden vierdeklassertje legden wij het pas na verlenging met 2-1 af tegen deze gigant.
Daarna valt er decennia lang een ware grauwsluier over het Boreauxrode bekervoetbal. Altijd al in de beginfase
ongeïnspireerd, onvolledig en roemloos uitgeschakeld. Zelfs tegen veel lager geklasseerde tegenstanders. Ook in de 21e eeuw was het al die twaaf jaar uien. Tot gister, want ziet, in 25 minuten tijd kroonde Eén zich in de schemerige avond tot poulewinnaar in de start van de bekerstrijd ; en mag dus dit seizoen proberen om ook in deze competitie verder potten te breken.
Omdat de KNVB zoals eerder gemeld in de allesomvattende wijsheid had besloten dat de door duisternis gestaakte strijd tegen Nieuw West toch moest worden uitgespeeld,slaagde coach Maurice er na de toch aardig slopende pot van de avond ervoor tegen Amstelveen desalniettemin in elf makkers bereid te vinden om het toegift, liefst met 1-0 voorsprong behoud, af te werken (meer hoefde niet want in het eerste bedrijf van dit spektakelstuk waren reeds drie wissels verbruikt)
Wat betreft de tegenstander herhaalde de geschiedenis zich ook. In die zin dat het de immer opgewekt positieve coach net als vorige week op het allerlaatste moment lukte om elf spelers ,nu voor slechts 25 minuten naar het Loopveld te mobielen. Zo te horen een prestatie van belang. Ik hoop echt dat het tijdig verzamelen hem in de competitie geen verdere hoofdbrekens oplevert, want als ze er eenmaal zijn kunnen zijn discipelen best heel aardig ballen.
Dat toonden ze tegen een weinig geïnspireerd en weer erg slordig AMVJ ook weer.
Want toen Eén er in de eerste paar minuten niet in slaagde de zaak via het benutten van riante mogelijkheden definitief op slot te gooien, kreeg de opponent nog een paar behoorlijke mogelijkheden aangereikt om de Bordeauxrode bekerdroom alsnog te verstoren. Dat lukte niet mede dankzij goed keeperswerk van Levien (Rocha).
En daarmee was het historische feit een feit geworden: AMVJ Eén door na de volgende ronde!
Maar eerst aanstaande zaterdag hopelijk vooruitstrevend gedreven starten met de echte competitie; thuis tegen OSV.

PS overigens ben ik van mening dat AMVJ snel over een goede kunstgras trainingsfaciliteit dient te beschikken…….