D1 begint 2e seizoenshelft met winst

De D1 speelt in de 2e klasse sinds september 2015. De eerste seizoenshelft was vooral een leerproces. De lat lag bij voorbaat hoog en menige ouder had vooraf twijfel of de jongens het niveau zouden kunnen halen; vorig jaar speelden de meeste nog in de 4e en 5e klasse.

De eerste wedstrijd in ging verloren, de 2e werd uit gewonnen in een krankzinnige wedstrijd tegen DSC en daarna waren er 10 verlies partijen, de meeste niet groot, slechts een enkele wedstrijd werd eclatant verloren. De laatste partij van de eerste seizoenshelft speelden de jongens gelijk tegen DWS, maar had al met 5-1 gewonnen moeten worden.

Afgelopen zaterdag startte de 2e helft van dit seizoen in een nieuwe indeling met 6 teams in de 2e klasse, die allen laag geëindigd waren voor de kerst. De stijgende lijn die de jongens sinds november hadden ingezet, werd eindelijk omgezet in WINST.

Op het veld van SV RAP werd TOS Actief met 4-3 verslagen. De eerste helft domineerde AMVJ en dat leidde tot 1-0. Echter net voor de rust verscheen TOS serieus bij de 16 meter van AMVJ nadat Sp;inter Davidse en Casper Trautwein een snelle uittrap van keeper Thom Obdeijn niet konden controleren. Met een listig steekballetje werd hun spits oog in oog met Thom gezet, 1-1.

Na de rust pakte team de draad weer op en na een geode opening op links kon Raul Chen, geleend van de D2, een snelle uitval afronden. Hij punterde de bal onder de keeper van TOS door. Hierna had D1 twee mooie kansen op de 3-1, maar een kans van spits Kieran Carroll werd fraai gestopt door de TOS keeper en een inzet van Raul scheerde net voorlangs zijn doel. Tegen de verhouding en verwachting in, kwam TOS toch weer langszij. De bal werd niet goed uitverdedigd en opnieuw werd een voorhoede speler van TOS met een steekpassje vrij voor Thom gezet.

D1 rechtte de rug en toonde veerkracht. Waar de jongens in de 1e seizoenshelft het koppie nog wel eens lieten hangen, was er nu genoeg energie en wilskracht om direct de aanval te openen. Yassine Bchiri, het hele seizoen al een sterke speler, rommelde op het middenveld en zette met een mooie pass Kieran Carroll in stelling. Hij verlengde op Milo Peterse en die scoorde daarop zijn eerste doelpunt dit seizoen. Voor hem was het een revival, want Milo had het zwaar in de eerste seizoenshelft en was ook vaak niet fit. Milo kwam daarna nog een keer voor de keeper, maar de hoek was te moeilijk om te scoren, hij trof met een rolletje de buitenkant van de paal.

Even later leek de wedstrijd beslist. Nadat TOS in een aanval oog in oog met keeper Thom op de goalie stuitte, schakelde D1 snel over. Via de rechterflank speelde Milo fraai de linksback van TOS uit en zijn scherpe voorzet werd door Nour Hafez afgerond: 4-2.

Met nog 10 minuten op de klok leek het een kwestie van uitspelen. Maar TOS toonde ook veerkracht in deze sportieve wedstrijd en zocht wederom de aanval. D1 kreeg een afgeslagen voorzet niet weggewerkt en toen de bal voor een behendige middelvelder viel, had deze aan een draai genoeg om wederom voor Thom Obdeijn op te duiken; hij wist de bal simpel in te tikken. Met de 4-3 op het bord en nog 7 minuten op de klok werd het een ware billenknijper, het publiek werd nog een spannende fase voorgeschoteld. Gelukkig hebben de jongens de laatste maanden flink leren bikkelen. Onder het mom Vrouwen en Kinderen eerst roeide Casper Kootwijk menige bal naar de voorhoede of onderschepte laatste man Guillaume Bernard de bal en plaatste hij deze zorgvuldig buiten de lijnen, zodat het team zich weer kon herpakken. Na het laatste fluitsignaal van Elout Haan was de opluchting groot en konden de jongens hun geluk niet op! Man of the Match: Milo Peterse.