AMVJ laat de beker aan zich voorbij gaan

Fors winnen als het om het percentage balbezit gaat, maar zeer weinig uitgespeelde kansen creëren. Vervolgens een lesje in effectiviteit krijgen van een veel gretiger tegenstander, zondag derde klasser Roda ’23. Om uiteindelijk met een pijnlijke 4-0 nederlaag aan het kruis worden genageld.
Ziehier in een nutshell het resultaat van een bizar verlopen potje voetbal waarin AMVJ dit jaar de beker verder aan zich voorbij liet gaan. Maar wel de gifbeker helemaal leeg moest drinken.
Het beeld van een te vroege Pasen in combinatie met de historische veroordeling van de aloude wijsgeer Socrates tot de gifbeker drong zich met het vorderen van deze door een arbitrair KNVB trio onder aanvoering van de immer kordate scheids de heer Barrales prima geleide bekerpot, steeds nadrukkelijker in mijn geest op.
It was just one of those evenings, waarin er met het team van Hans Schakel mis ging wat er maar mis kon gaan.
Wel dominant beginnen maar gaandeweg al snel het voetbalheft uit handen gevend aan een gretiger slimmer en vooral effectiever tegenstander.
Ik heb het al niet zo op vriendschappelijke- en bekertussendoortjes, want uit een wat verder verleden blijken dat toch niet de ware motivatoren voor de heren te zijn.
En oh rampspoed, je zag al snel aankomen dat het ook deze avond niet zou lukken om ook maar één potje te breken.
En dat deed Roda wel. Ze braken er in totaal vier, terwijl meer goals er zeker op het laatst ook nog in hadden kunnen zitten.
En dat zonder uitzonderlijk veel voor het doel van de in het bekeravontuur keepende Nick de Grootte op te duiken.
Dat deed Bordeauxrood ondanks het vele balbezit echter nog minder. Want vrijwel alle aanvallen waren zodanig van enige fantasie gespeend, dat de groene muur voor het Roda doel zich niet in het minst zorgen hoefde te maken over een gelikt gevaarstichtende penetratie.
En dat bleef de hele wedstrijd zo: wel een beetje blaffen, maar echt bijten ho maar. Bovendien was het slordigheidgehalte binnen het team aanzienlijk hoger dan de immer zo geprezen stijdlustquote.
Dat er een paar vakantievierders ontbraken en ook Mark Schol nog voor aanvang ruzie kreeg met zijn hamstring mag niet als excuus gelden.
De brede selectie van Eén had immers eerder al meerdere keren bewezen dat afwezigheid van een of meer basisspelers met achteloos gemak gecompenseerd kon worden.
Bovendien misten ook de Rodianen een behoorlijk cohort aan strijders, maar die hadden daar absoluut geen last van op deze voor hen gedenkwaardige en voor Bordeauxrood gauw te vergeten avond.
Want al voor rust stonden de Bovenkerkers verdiend met 1-0 voor. Een wereldpass van aanvoerder Crombeen zette een van zijn veel snellere maatjes dan de traag acterende defensie van de gasten vrij voor Grootte, die er ook niks meer aan kon doen dan de goed ingeschoten bal uit het netje vissen.
Ondergetekende hield zich tijdens de thee verre van de AMVJ kleedkamer, want zittend naast coach Schakel had hij al opgemerkt dat deze tijdens het eerste bedrijf niet alleen van de kou zat te rillen..;…
Dat gaf enige hoop voor de tweede helft.
Maar ook toen bleven de percentages en statistieken helaas gelijk aan die van de eerste vijfenveertig minuten (zie eerste alinea). Heel lang bleef de 1-0 op het scorebord staan zodat er – tegen mijn beter weten in- nog kans bleef op een Bordeauxrode apotheose. Maar ook een stil gepreveld schietgebedje om de KNVB beker niet aan de boys voorbij te laten gaan, maar de gifbeker uiteraard wel, vonden geen gehoor bij de Hogere Machten. Logisch dat ook zij dit keer niet thuis gaven want dat deed Eén ook niet.
Met andere woorden: het was zeer, zeer matig wat de Schakelboys deze avond op het korreldoordrenkte kunstgrastapijt in Bovenkerk te bieden hadden.
Kan gebeuren, maar dat , nadat laat in de tweede helft een snelle Roda- uitbraak voor de spreekwoordelijke 2-0 doodsteek had gezorgd, de poort nog even gastvrij door de gasten werd opengezet was voor een Bordeauxrood hart toch lichtelijk gênant om te moeten ervaren.
Want dat leverde nog twee groene treffers op (waarvan een via een pingel).
Conclusie: een dik verdiende reis voor Roda naar Elinkwijk en een tot nadenken stemmend avondje om snel weg te spoelen voor AMVJ. En met dat laatste zal het ondanks de voetbalsores best lukken, weet
NB De botten verkillende avond werd gelukkig nog enigszins van enige warmte voorzien door het bericht dat Twee de inhaalpot tegen DVVA met 2-0 had weten  te winnen en zo het periodekampioenschap veilig stelde.
Proficiat mannen!!!