AMVJ C2 op avontuur in Lettele

AMVJ Voetbal Lettele

De C2 had zaterdag 10 december geen competitieverplichtingen meer – het is 4e geworden op 3 punten na een spannende eindstrijd om het kampioenschap – en ging in de ochtend op pad naar een bijzondere bestemming: LETTELE.   Nooit van gehoord? Dat kan heel goed. Lettele is de verbastering van “Luttel” en betekent klein.  Dat is het ook.  Het dorp is van oorsprong, 6 kilometer ten oosten van Deventer, gevestigd rond een kruispunt met een kerk, een bakkerij en een kroeg. Genoeg om te voldoen aan de primaire levensbehoeften.

Het heeft geen stoplichten (dus er is ook niet veel te doen….) en als je iets the hard op het gaspedaal duwt stijg je bij de eerste verkeersdrempel aan het begin van het dorp op om vervolgens na de laatste drempel bij de uitgang van het dorp te landen. Net voor de afslag naar het sportcomplex…

De reden van het bezoek aan Lettele is primair in gegeven door de wens van de opa van keeper Thom Obdeijn. Thom zijn opa Willy is 81 en rijdt niet meer zelf naar Amsterdam.

Hij stond vroeger jarenlang in het doel bij de plaatselijke VV Lettele, net als Emiel,  en hij had zijn kleinzoon nog nooit zien voetballen, laat staan duiken. Derhalve regelde Emiel een “interland” in het verre oosten. Er was een warm onthaal in de net verbouwde kantine, zeer strak en met fraaie displays.

Daar kunnen we bij AMVJ nog een puntje aan zuigen…

AMVJ Voetbal Lettele

AMVJ opende de vriendelijke wedstrijd sterk en was goed op dreef in de eerste helft. Dat resulteerde in een 0-2 ruststand voor de Amsterdammers door doelpunten van Nour Hafez en Kees Philips. De jongens droomden in de rust al van een grote overwinning, maar coach Emiel attendeerde zijn spelers erop dat Lettele in de richting van de kantine voetballend, altijd sterker speelt dan in de omgekeerde richting. De waarschuwing had geen effect, binnen 1 minuut in de 2e helft slalomde de rechtsmid van Lettele C1, inmiddels helemaal wakker geworden, door de verdediging van AMVJ.

Keeper Thom, die vooraf hoopte niet met 7-0 te worden afgedroogd (hij zou zich met zo’n uitslag niet meer bij Opa en Oma durven vertonen), toucheerde de inzet nog wel maar de meegelopen spits kon de bal na wat gerommel toch in het net leggen, 1-2.  De C1 van Lettele had meteen door dat er nog wel meer te halen viel en leverde het volgende kwartier enkele fraaie aanvallen af.   Thom deed echter wat hij moest doen en tot 4x toe redde hij fraai. Eerst plukte hij de doorgebroken spits de bal van de schoen, daarna ranselde hij van dichtbij 2x over een bal uit de hoek en de mooiste redding was een snoekduik waarbij hij de bal klemvast op de borst uit de lucht plukte.

Kort voor tijd moest hij echter toch de 2-2 incasseren. Wederom brak de sterk spelende rechtsmid van Lettele C1 door en tot zijn en ieders verbazing zwabberde de als voorzet bedoelde bal hoog bij de eerste paal binnen.

De 2-2 was een mooie en terechte eindstand. Na de fijne wedstrijd, waar redelijk wat publiek op af was gekomen, werd de C2 met begeleiding warm onthaald

op een kop soep en een heerlijk broodje gehaktbal.  De wedstrijd werd nog even geëvalueerd en vervolgens vertrok de C1 naar Deventer's ijsbaan De Scheg.

Daar trokken de jongens en enkele ouders een aantal rondjes op een heerlijk rustige baan. Na een uur schaatsen was de rek er wel uit bij de meesten en wachtte een warme choco

met veel slagroom.  Het was een mooie afsluiting van grijze, maar zeer leuke, sportieve en enerverende dag!