Als een nachtkaars aangegaan…..

Omdat een eerdere ontmoeting wegens winterweer was afgelast hadden AMVJ en Castricum er bewust voor gekozen om vooral niet de zaterdag na Koningsdag te gaan inhalen. De redenen daarvoor laten zich raden in een aanmerkelijk aantal vaten consumptief bier en andere genotsmiddelen. En aantreden met een gigantische kater als spelbepaler was dan ook voor beiden geen aantrekkelijk vooruitzicht. Ook al niet gezien de stand op de ladder.

Een doordeweekse avondwedstrijd leek derhalve een redelijk alternatief.

En aangezien Bordeauxrood niet over een lichtinstallatie beschikt werd uitgerekend dat een aanvangstijd van 19.00 uur zou resulteren in een eindspel waarin de scheids van dienst de teams nog soepeltjes zou kunnen onderscheiden.

Echter en dat is meteen een serieus advies aan onze collega-clubs: als je doordeweeks op enige afstand van de thuisbasis een inhaalpot moet spelen op het zojuist genoemde tijdstip, ga dan in vredesnaam rond 7 uur ’s ochtends de deur uit.

Want dan is de kans dat je op tijd met de warming-up kan beginnen redelijk zeker.

Vooral nu met de dag duidelijker wordt dat ons landje gebukt gaat onder een serieus verkeersinfarct. Er hoeft maar iets mis te gaan of de toch al stroperige files dijen uit tot een gigantisch stilstaand lint waar geen doorkomen meer aan lijkt.

Zo ook deze dinsdagavond waarin gelukkig de zomer nog erg zijn best deed om voor te dringen bij broeder lente en een langdurig wolkeloos zonnetje alle voortekenen bijeengaarde om te voorspellen dat de wedstrijd met goed zicht uitgespeeld zou kunnen worden.

Niet dus: want de mannen van Castricum konden zich maar druppelsgewijs ontworstelen aan een complete verkeerschaos. En toen iedereen er was leek het er toch nog op dat het team in adamskostuum de mat zou op moeten want de man met de kleding was nog niet gearriveerd.

Het kwam op de valreep nog goed.

Gevolg was wel dat de goede scheids van dienst de heer Julio Barrales pas een kleine twintig minuten te laat de opgewarmde mannen van Kumar en de nog spierkoude bezoekers aan het ballen kon zetten.

Van dat verschil in lichaamstemperatuur was aanvankelijk weinig te merken. AMVJ begon gespannen aan dit voor hen vrij cruciale duel tegen de hekkensluiter. Die, blijkbaar gesterkt door het verdienstelijk gelijk spel tegen koploper BOL, koelfris van de lever vanuit een gesloten verdediging met de lange haal probeerde om gevaar te stichten voor de bordeauxrode veste. Dat lukte een paar keer aardig, zonder dat dit echter in de score tot uitdrukking kon worden gebracht.

Geleidelijk aan hervond AMVJ zich een beetje en allengs meer nadat het team door een door René Boer zeer fraai ingekopte corner van Lionel Grootfaaam aan de leiding was gekomen.

Verder weinig vermeldenswaard in het eerste bedrijf, behalve de pijnlijk treurige aftocht van een van de Castricumverdedigers die met niemand in de buurt een, aan de pijnkreten af te meten, waarschijnlijk zware knieblessure heeft opgelopen (beterschap vriend)

Korte rust want ook de blessurebehandeling van de ongelukkige Castricummer had nogal wat extra resterende zonminuten weggesnoept.  De Kumar Kids hadden die blijkbaar beter verwerkt dan de opponent want met het steeds nadrukkelijker vallen van de duisternis werd AMVJ ook steeds nadrukkelijker sterker.

En het mag ook wel een keertje worden vermeld na alle treurigheid van de laatste weken, met af en toe best aardig voetbal.

En met dat, waar het ook al erg aan had ontbroken in de nog puntloze derde periode: Doelpunten!

Was de eerste voor rust al mooi, de 2-0 was er eentje van even grote schoonheid: een mooie harde voorzet van Pim (Marc van Moorsel) werd door Daan van Hees fraai contra-koppend in de touwen gedeponeerd.

En toen Lionel Grootfaam in het duister zijn naam eer aan deed door na alweer een lekkere aanval eveneens koppend de 3-0 te produceren, was de pot die voor Bordeauxrood heel belangrijk als een nachtkaars aanging, definitief in de tas.

Grote opluchting om te zien dat er ieder geval weer collectief met het hart werd gestreden. En met als resultaat een lekkere opsteker voor de nog komende wedstrijden.

Na een beroerde periode die nu gelukkig wel als een nachtkaars lijkt te zijn uitgegaan naar het oordeel van