A1 schrijft weer 3 punten bij!

Amstelveen uit, altijd lastig, om maar eens met een voetbalcliché te beginnen. Het kan ten slotte niet altijd ‘proza’ zijn. Op papier was het een derby, maar dat is puur geografisch, qua ligging van het veld, want ‘AMVJ’ dat is veel meer Amsterdam Zuid e.o. dan Amstelveen. Het sportpark wordt ook beheerd vanuit dat stadsdeel, om maar wat te noemen.

Maar terug naar de wedstrijd, vorige week een ruime uitslag, vandaag zou meer uitsluitsel geven. Met die verwachting werd althans het vorige verslag afgesloten. Eigenlijk kan dat nu weer onderaan dit verhaaltje komen. De ‘mannen’ van de Algemene Maatschappij Voor Jongeren kwamen goed uit de startblokken en scoorden na 15 minuten ook de 0-1; ze beheersten de wedstrijd. De 0-1 kwam van de voet van Idriss een mooie individuele actie met dito schot dat de keeper kansloos liet. Onze dynamische middenvelder speelde sowieso een goede wedstrijd en was belangrijk voor het team.

Eigenlijk vielen er vandaag ook geen onvoldoendes te geven voor de jongens in het bordeaux. De tegenstander probeerde het wel en zette wel wat druk, maar kwam aanvallend tekort. Dat was deels op hun eigen conto te schrijven maar was voor een groot deel ook toe te schrijven aan goed optreden van onze defensie die vandaag een compliment verdiende en zich de beste linie van het team toonde. Tim, Milo en Abel verdedigden geconcentreerd en kwamen ook aanvallend bij vlagen goed door, dat was een pluspunt vandaag. Goalie Clemens speelde foutloos en attent.  De eerste helft speelde Laurens rechtsback alsof hij nooit anders had gedaan. Vlak voor het einde van de eerste helft werd hij er voor 5 minuten uitgestuurd omdat hij te fel ageerde op een rare harde Amstelveense tackel, nota bene in onze eigen zestienmeter. Gelukkig reageerde de rest van het team beheerst zodat verdere tijdstraffen uitbleven. Die 5 minuten was overigens weer een ‘grappige’ variant op de nieuwe regel waarbij je bij geel voor 10 minuten naar de kant moet. Het team speelde sowieso vrij beheerst en zakelijk maar ook altijd en allemaal Mit vollem einsatz zoals onze Oosterburen dat zo mooi kunnen zeggen. Vijf minuten voor rust maakte Gijs de 0-2 en was de wedstrijd beslist. Net als vorige week kwam de goal voort uit een corner die nu niet met een kopbal maar met een klutsgoal werd afgerond.

De tweede helft zette Amstelveen wel wat meer druk maar kwam gewoon voetballend en ook wel fysiek tekort. De tweede helft werd er veel gewisseld, men stond bijna in de rij. Er waren wat pijntjes en restanten van griepjes en het potje vroeg veel van de conditie. Het was daarom goed dat Max na lange afwezigheid zijn opwachting weer maakte en niet onverdienstelijk als rechtsback inviel. Het laatste kwartier vielen er veel gaten tussen de linies aan beide zijden. AMVJ maakte daar het best gebruik van, wat voortkwam uit het eerder genoemde technische overwicht. Ook waren er af en toe mooie combinaties te zien en was de afronding net niet scherp of gelukkig genoeg (Daan, Ted). Ook Idriss liet zich in deze context nog even goed zien, zijn inzet kwam op de lat.

Na afloop was het stil in de kleedkamer, de heren waren moe en niet helemaal tevreden dat zei genoeg, in alle opzichten. Dus volgende week….