A1 Onwaarschijnlijk….

Hoe ‘zet’ je een doelpunt op papier, of eigenlijk hoe geef je een prachtig, onwaarschijnlijk, doelpunt goed in de overlevering weer: moeilijk. De lezer moet wel enige inlevingsvermogen en kennis van het spelletje en van het speelveld hebben.

Daar gaan we dan. Aanval over links, veertiende minuut, AMVJ A1 tegen BFC A2. Onze A1 maakte zijn debuut op dit mooi gerenoveerde tweede veld. Weers- en veldcondities waren prima, mooie en volle groene zoden. Wat bewolkt weer, maar geen wind of regen. AMVJ begon fel aan de wedstrijd. Weer was de opstelling anders dan alle andere keren. Blessures teisteren het team dat desondanks prima blijft draaien. Te elfder ure werd Lex deze keer ingepast om toch maar elf (min of meer) fitte spelers binnen de lijnen te hebben. Maar goed, veertiende minuut dus. Daan aan de bal, aan de linkerkant, ruim buiten de vijandelijke zestien, misschien zelfs dichter bij de zijlijn dan bij ‘hun’ penaltygebied. Niets aan de hand zou je zeggen, wel dreiging en druk van de mannen in het bordeaux maar geen direct scoringsgevaar…. Dan ken je Daan van Hees dus nog niet; hij benutte het beetje ruimte dat hij kreeg meer dan optimaal. Vanaf een plek waar een voorzet richting de zestien gebruikelijk lijkt schoot hij de bal vol in de, voor hem, rechter kruising. De keeper was volkomen kansloos, iedereen op en rond het veld was even vol verbijstering waarna het thuisgedeelte in juichen uitbarstte. En niks toeval, geluk of was het eigenlijk een voorzet?; dit was een bewuste!

Natuurlijk winnen (en verliezen) doe je met en dankzij het hele team. Maar dit soort momenten is wel wat het ‘spelletje’ zo leuk maakt. Er viel nog veel meer te genieten deze middag. Allereerst viel de enorme ‘teamgeest’ weer op. De thuisploeg wilde vanaf minuut één winnen en liet dat merken door er vol bovenop te zitten, soms misschien iets te, wat resulteerde in een gele kaart en dus tien minuten tijdstraf voor Abel. Die gelukkig weer helemaal fit is en van grote waarde aan de linkerkant. Na de net uitgebreid beschreven 1-0 bleef AMVJ vooral goed combinerend aanvallen, hierdoor kon Erik alleen op de keeper afgaan. De doelman van BFC haalde onze spits keihard onderuit en ontsnapte aan rood maar moest wel het speelveld voor tien minuten verlaten en zijn opvolger/een veldspeler kreeg direct als gevolg van de overtreding een penalty te verwerken. Gijs liet de invalkeeper kansloos: 2-0, wedstrijd beslist. Gijs speelde overigens een dijk van een wedstrijd zowel fysiek als technisch heerste hij op het midden. Zijn maatje Idriss was deze keer helemaal achterin in de verdediging te vinden. Hij deed dit foutloos en als Ruud Krol (zoek maar op de ‘geschiedenisboeken’ jongens!) in zijn beste jaren, op techniek en inzicht. Maar eigenlijk moet ik vandaag iedereen weer gaan noemen want niemand verzaakte en dat maakte het dus mogelijk dat een aantal er vandaag wellicht iets meer bovenuit stak. Omdat Daan nog twee keer scoorde was de ruststand 4-0.

De tweede helft kwam BFC iets meer terug maar werd eigenlijk nooit gevaarlijk. AMVJ combineerde minder vloeiend maar gaf zoals gezegd ook niets weg en was wat ongelukkig in de afronding. Erik was gelukkig nog wel fit genoeg en scoorde nog een keer waardoor het uiteindelijk 5-0 werd.
Daar was verder niets op af te dingen. Kortom een goede degelijke overwinning voor de trotse koploper in de tweede klasse.