A1: Jammer

Jammer oftewel spijtig, te betreuren of helaas. Dat zijn woorden die waarschijnlijk het beste deze (na-)middag voor onze A1 beschrijven, met dank aan de Dikke VanDale. 1-1, uit, bij een middenmoter, het kan een keer gebeuren in een seizoen. Helaas lijkt het nu wel beslissend voor de titel.

Het gebeurde Ajax twee keer tegen Salzburg (maar ook in de competitie) net als Barcelona tegen Atlético en Paris St. Germain tegen Chelsea. Overrompeld worden door de tegenstander even niet opgewassen zijn tegen opportunisme en wilskracht en zelf net even niet fel genoeg en te weinig aan voetballen toekomen. Aan de andere kant is dat ook weer het onvoorspelbare en leuke aan voetbal. Eigenlijk was wat hiervoor beschreven wordt alleen in de openingsfase van toepassing. BFC ging fel de duels aan en viel ook aan wanneer het kon. Zo lag de bal er uit een hard en onhoudbaar schot opeens in en keek AMVJ snel tegen een achterstand aan. Een ongebruikelijke situatie dit seizoen.

De setting was er ook een beetje naar in het Bussumsche. Er werd gespeeld op iets wat in de verste verten niet op gras leek, een eerste generatie kunstgrasveld wat meer zwart dan groen was. De natuurlijke producten waren eerder op de daken van de belendende percelen in deze lommerrijke omgeving terug te vinden dan onder de kicksen van de acteurs van deze wedstrijd. Maar dat is geen excuus, thuis werd nog met 5-0 van deze tegenstander gewonnen en vandaag zat dat er even niet in.

Aan inzet en de wil om te winnen ontbrak het ook vandaag niet. Wat dan wel? Daar waren de meningen over verdeeld. En achteraf is het altijd makkelijk praten. De focus was zeker in het begin niet helemaal 100%; wat bij momenten in de voorafgaande trainingen ook al merkbaar was. Er was te weinig rust aan de bal en de combinatie en zijkanten werden te weinig gezocht.

Zonder anderen tekort te doen kan waarschijnlijk gezegd worden dat de verdediging vandaag de beste linie was, want op de goal na werd eigenlijk erg weinig weggegeven, zelfs toen AMVJ in de slotfase opportunistisch ging spelen in een ultieme poging om alsnog een overwinning te forceren. Verder dan 1-1 (gelijkmaker van Daan nog in de eerste helft) kwam men echter niet. BFC vierde het punt als een overwinning, terwijl bij de heren in het bordeaux de teleurstelling groot was. Met nog maar een paar wedstrijden te spelen lijkt AMVJ nu helaas uitgeschakeld voor de titel. En dat is zoals al eerder werd gememoreerd: jammer. Vooral omdat zij zich in het directe duel met het team (Amstelveen A1) dat nu op de titel lijkt af te stevenen liefst twee keer de betere toonden.

Maar goed, ‘het is nog niet gedaan’ zoals de Vlamingen zeggen. Dus herpakken en het seizoen waardig afsluiten, en wie weet…