3J’s leiden F2 naar eenvoudige zege

AFC IJburg is waarschijnlijk de jongste club van Amsterdam. Het gelijknamige sportpark is op 30 juni 2010 geopend en barst amper 1,5 jaar na dato al uit zijn voegen, met maar liefst 33 jeugdteams. In ieder geval is er een tijdelijke kantine waar de vroege AMVJ vogels (Raúl + vader) konden opwarmen na een halfuurtje fietsen. De rest van de jongens arriveert kort voor aanvang van de wedstrijd per voet, want parkeren is niet mogelijk bij het sportpark.

Het verschil op de ranglijst tussen onze F2 en de F10 van IJburg is groot, maar zo vroeg op de ochtend is het altijd afwachten wie er al wakker is. Bovendien had de F2 al drie wedstrijden niet meer uit gespeeld en nu dan ook nog op kunstgras met een laagje ijzel. Het werd geen mooie wedstrijd. Met glijpartijen viel het nog mee, maar het bleek moeilijk voor onze jongens om de bal onder controle te krijgen, met name de passjes rolden veel harder door dan normaal.

Het spelbeeld was zoals we de laatste weken gewend zijn, vrijwel uitsluitend op de helft van de tegenstander. Een laaghangend zonnetje maakte het moeilijk om elkaar over langere afstand te vinden en de kansen kwamen dan ook vooral door individuele acties en fouten van IJburg. Jip T., Jip O en Joep leken zich het makkelijkst aan te passen aan de omstandigheden. Na een minuut of 7 zette Jip T. met een overtuigend schot de 0-1 op het bord. Kort daarna zorgde Jip O. uit de rebound voor de 0-2. Joep scoorde niet, maar leek het minst last te hebben van het veld en was met name bij de zijlijn en de achterlijn van IJburg het meest balvast.

Na een weekje droog te hebben gestaan scoorde Olivier met een geplaatst schot de 0-3. Kort voor rustsignaal kreeg Thom nog een grote kans die op een prachtige redding van de keeper stuitte. Thom speelde een puikke partij op het middenveld en zorgde vanuit een soort Theo Janssen rol (bij FC Twente, niet bij Ajax) voor menige opening.

In tweede helft verving Joep keeper Sem, die in de eerste helft niet één keer in actie hoefde te komen. Jip T. had de smaak van het scoren te pakken en maakte optimaal gebruik van de onzekerheid van de IJburgse keeper bij het ingooien. Door de 0-4 en 1-7 op het bord te zetten scoorde hij een halve hattrick. Vader Dick zal balen dat hij juist dit weekend in London zat. Tussendoor deed Raúl er nog eentje in uit de kluts om zijn één-op-één gemiddelde vast te houden en Olivier om zijn positie als topschutter van de F2 te verstevigen.

Het enige smetje op de pot was dat onze jongens in de tweede helft een beetje vergaten te verdedigen. IJburg kwam er een paar keer gevaarlijk uit en halverwege de 2e helft leidde dat er toe dat de F2 na ruim 180 minuten de nul te hebben gehouden weer eens een tegen doelpunt moesten incasseren. Het mocht de pret niet drukken.

filmpje: http://www.youtube.com/user/manouchen1#p/u/1/8Ln9Q_DOsgM