Roek Nijhof over Change of Direction en Agility (Deel 3)

Vooropgesteld, het verschil tussen Change of Direction (CoD) en Agility (adsjillittie) is het volgende:

  • Change of direction
    • Een snelle beweging van het hele lichaam met een vooraf geplande verandering van snelheid en/of richting.
  • Agility
    • Een snelle beweging van het hele lichaam met een NIET vooraf geplande verandering van snelheid en/of richting.

Waarom?

Het trainen van CoD/Agility is gebaseerd op (on)gecontroleerde bewegingen van het lichaam tijdens het beoefenen van een sport.

Voetbal wordt door meerdere mensen met kennis van zaken (ik…) aangemerkt als dé sport waarin er het maximale gevraagd wordt van het lichaam. Vrijwel alle bewegingen in alle vlakken komen er (gecombineerd) in voor, op volle snelheid, met een relatief grote kracht en bijna maximale weerstand. En dat vrijwel continu.

De optimale samenwerking tussen de hersenen en de spieren (neuromusculair), tussen spieren (intermusculair) en ín de spier (intramusculair) in combinatie met een goed werkend gewricht (stabiel of mobiel) zou dan dus een voorsprong (moeten) geven op een speler die dit niet heeft.

Dit kán uiteraard relatief stabiel en/of lineair getraind worden door bijvoorbeeld te planken, te sprinten, te squatten of een Nordic Curl te doen, maar dit bootst op geen enkele manier de intensiteit van een wedstrijd na met de weerstand die het lichaam op dat moment ondervindt.

CoD

Het uitzetten van een CoD-parcours is niet heel lastig. Dit kan met verschillende hulpmiddelen, zoals horden, hoedjes, pilonen, stokken, flat markers, ballen en lijnen.

De truc hierbij is een dermate leuk parcours uit te zetten dat dit uitdagend is en blijft voor de voetballer.

Daarnaast is het redelijk essentieel dat een parcours uitgezet wordt wat enigszins overeenkomt met de bewegingen die gemaakt worden tijdens een voetbalwedstrijd. Aangezien er in een voetbalwedstrijd weinig tot geen rechte lijnen gesprint worden, zal een CoD-parcours wat zich houdt aan de naamgeving al snel aan die voorwaarde voldoen.

Als je op de soosjals op ‘cod’ zoekt, zult gij vinden. Helaas staan hier ook echt wel heel erg saaie oefeningen tussen. Deze zijn een beetje geschikt voor de bovenbouw/senioren, maar echt niet voor de midden- en onderbouw.

Gelukkig is er ook een breed variété te vinden aan leuke, speelse en originele oefeningen.

Als je het écht leuk wilt maken, voeg je een bal toe aan de CoD-oefening. Zo is één van mijn favoriete CoD-oefeningen het uitvoeren van een sprint in een golfbeweging – uitgezet in twee kleuren hoedjes – resulterend in het afwerken op een goal met keeper.

De volledige samenwerking van het lichaam die er aan te pas komt wanneer een speler op volle snelheid door een bocht switcht van de ene zijde naar de andere zijde, zichzelf in balans houdend op een vaak gladde ondergrond, is redelijk fascinerend te noemen.

Indien dit repetitief uitgevoerd wordt, zal het grote positieve impact hebben op het balancerende vermogen van de speler.

Agility

Het in volle sprint afleggen van een golfbeweging, is één, dit moeten doen wanneer vooraf nog niet bekend is welke kant het opgaat en op welk moment, is een tweede.

Net zoals in een wedstrijd, dient een performance training aspecten te hebben van onvoorspelbaarheid, mentaal en fysiek.

Op volle snelheid, of juist uit stilstand, zo snel mogelijk een (tegengestelde) richting uitgaan is zeer wedstrijdecht.

Agility oefeningen zijn niet lastig erg leuk te maken. De onvoorspelbaarheid van de oefening maakt de oefening snel spannend en erg komisch.

Één van mijn favo’s is twee spelers tegenover elkaar zetten waarbij de ene de ander moet passeren zonder getikt te worden. Hierbij worden ze gescheiden door een rij hoedjes die op specifieke plekken onderbroken zijn. De speler mag uiteraard alleen “oversteken” tussen de onderbrekingen.

Dit kan ook veel makkelijker gemaakt worden door een speler een hesje als een staart uit zijn broek te laten hangen en een andere speler de staartjes er uit te laten trekken: gegarandeerd succes, zéker in de onderbouw.

Leuk ook is spelers te laten reageren op een commando, ‘links!’, ‘rechts!’, ‘achteruit!’, ‘gele pion!’ etc. Voeg er een wedstrijdelement aan toe door met afvallers te werken voor degene die het commando niet goed uitvoeren.

Nóg geestiger: wijs naar voren en geef het commando ‘achteruit!’.

U leest het al: er wordt ont-zet-tend veel gelachen bij mijn trainingen…

Voor wie?

Dit soort oefeningen zijn voor iedereen. Onder-, midden- en bovenbouw, maar ook zeker de senioren. Bij de bovenbouw en de senioren kunnen de agility oefeningen gecombineerd worden met coördinatieoefeningen en krachtoefeningen.

Fit-test

Wel is het verstandig om agility oefeningen niet te doen bij een revaliderende speler of spelers met lichte klachten.

Bij spelers die lichte klachten hebben (lies, hamstring, kuit etc.) of net terugkomen van een blessure is het verstandig om eerst een uitgebreide warming up te doen, heel rustig toe te werken naar non-lineaire oefeningen om, als dit allemaal geen reactie opwekt, rustig een CoD traject af te leggen en dit stapsgewijs te intensiveren.

Alleen als een CoD-parcours op volle snelheid zonder reactie kan worden afgelegd, kan men gaan denken aan agility.

Dit is dan vaak ook gelijk de laatste test om een speler ‘fit’ te verklaren.

Agility oefeningen zonder beperking kunnen uitvoeren en zonder (uitgestelde) reactie betekent over het algemeen dat de speler kan gaan deelnemen aan wedstrijden.